De KvK in 2013, hoe zit het nu precies?

vve kvk 2013

vve kvk 2013Deze week kregen we een vraag binnen van een lezer over de registratie van de Vereniging van Eigenaars bij de Kamer van Koophandel.

De Kamer van Koophandel heeft onze VvE de laatste jaren (verplicht) ingeschreven en ook aanslagen gestuurd. Die zijn door ons betaald. Komen er veranderingen in deze “verplichtingen”?

In een eerder artikel, Waarom is de VvE inschrijven noodzakelijk, zijn we uitgebreid ingegaan op het waarom van de inschrijving van de Vereniging van Eigenaars. In dit artikel kijken we vooruit gaan we in op de veranderingen die er voor het jaar 2013 gaan gelden. Wederom hebben we contact opgenomen met de KvK om te achterhalen wat 2013 voor de Vereniging van Eigenaars in petto heeft op het gebied van de registratie.

Inschrijving KvK voor VvE blijft

Er is al veel geluid gemaakt over de verplichte inschrijving en de bijdrage die betaald dient te worden aan de KvK voor de inschrijving van een Vereniging van Eigenaars. Helaas wordt er heel enthousiast gereageerd dat er geen bijdrage meer betaald hoeft te worden en vergeet met te melden dat het hier gaat om een halve waarheid. Ja, het klopt dat de bijdrage die de VvE moet betalen voor de verplichte inschrijving aan de KvK komt te vervallen. Echter het klopt niet dat u niet meer hoeft te betalen.

Wat gebeurt er dan wel in 2013

Als eerste worden twee handelingen gescheiden van elkaar. De registratie blijft voor alle rechtspersonen bij de Kamer van Koophandel. De VvE moet zich blijven inschrijven zoals dat al vanaf 2009 verplicht is. Hier veranderd dus helemaal niets. Het incasseren zal alleen niet meer via de KvK lopen, maar deze wordt ondergebracht bij de Belastingdienst. Zij wordt belast met het incasseren van de gelden voor deze registratie.

Daarnaast zal het, zoals eerder aangegeven,noodzakelijk blijven dat de VvE zich bij de KvK registreert zoals elke andere rechtspersoon. Zowel de bank, de makelaar als de notaris zal vragen naar deze inschrijving bij het openen van een bankrekening, het in verkoop nemen van een huis of uiteindelijk bij de overdracht van uw appartement. Ook hiervoor is de inschrijving van uw VvE noodzakelijk.

 

Tags:
1 Reactie
  1. Dave 5 jaar geleden

    Wie moeten er bij de KvK ingeschreven zijn voor een VVE. Bij ons zijn Voorzitter en een Bestuurder ingeschreven en de administrateur als gevolmachtigde. Administratie gebeurt namelijk buiten het bestuur. Volgens mevrouw van KvK mag dit niet. De Administrateur moet in het bestuur zitten stelt KvK.
    Dit lijkt strijdig met wat op de website van KvK vermeld wordt. Wat zegt de wet hierover.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Neem contact op met VvE Centraal

U kunt dit formulier gebruiken om contact op te nemen met VvE Centraal

Wordt verstuurd

wit logo-01

©2018 VvE Centraal, onderdeel van Blue Orange Participaties B.V.

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account