Kennis van VvE Zaken


OverlastVerzekeringenVvE Centraal

Calamiteit, en voorkom een crisis binnen de VvE

Een calamiteit, voorkom een crisis binnen de VvE

Een calamiteit, voorkom een crisis binnen de VvEIn oktober was het al veelvuldig in het nieuws. Water overlast door regen. Ondergelopen kelders of lekkage doordat de regenpijp de grote hoeveelheden water niet af kon voeren. Natuurlijk is dit onverwacht natuurgeweld, maar waterschade kan op veel verschillende manieren ontstaan en heb je, zeker bij een VvE, vaak niet zelf in de hand.


In mijn eigen VvE hebben we in korte tijd te maken gehad met twee verschillende vormen van waterschade waarbij de eerste veroorzaakt was door een wasmachine die overstroomde. De tweede was in de winter, het had eerst goed gesneeuwd, toen de dooi intrad bleek dat onze regenafvoer dicht was gevroren waardoor al het smeltwater 4 verdiepingen naar beneden lekte, een enorme glijbaan creëerde op alle balkons en langzaam naar binnen sijpelde waardoor ook binnen veel waterschade ontstond.

In beide gevallen hebben we eerst de verzekeringsmaatschappij gebeld en hebben we zo goed als het kon zelf getracht om de schade zoveel mogelijk te minimaliseren.

Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen en vragen van lezers van VvE Centraal ben ik in contact gekomen met Belfor Nederland. We hebben het over calamiteiten en hoe je een crisis binnen de VvE kunt voorkomen.

Wat is een calamiteit?

Een calamiteit is altijd een ongewenst en onverwacht event. Het is iets wat je boven je pet groeit en waarbij de schade alleen maar erger wordt wanneer je er niks aan doet. Ofwel een ramp.

In drie gevallen spreekt met van een calamiteit en wel bij:

  • brand,
  • water of
  • explosie zoals bijvoorbeeld de vuurwerkramp in Enschede.

In dit artikel richten we ons alleen op brand en water en er zitten behoorlijke verschillen in hoe de calamiteitenzorg is geregeld in Nederland.

Calamiteitenzorg bij brand

Stichting SalvageBij brand zorgt Stichting Salvage voor de calamiteitenzorg. Stichting Salvage is opgericht in 1986 en wordt altijd ingeroepen bij brand. De brandweercommandant is belast met het besluit of de hulp ingeroepen wordt van Stichting Salvage. Bij de oprichting is gelukkig bepaald dat iedere Nederlander recht heeft op deze coördinator ongeacht of deze zicht verzekerd heeft of niet.

De Salvage coördinator is binnen twee uur aanwezig om ervoor te zorgen dat de juiste opvang en afwikkeling wordt ingezet. Met de inzet van deze stichting is Nederland uniek in de wereld, alleen Denemarken heeft een soortgelijk instituut.

Stichting salvage doet drie dingen.

  1. Beoordeling op fraude,
  2. Persoonlijk leed minimaliseren
  3. Schade stop of post minimaliseren.

De brandweer bemoeit zicht niet met het besluit of iemand wel of geen recht heeft op de ondersteuning.

Calamiteitenzorg bij water

Bij de calamiteitenzorg bij water geldt het tegenovergestelde van calamiteitenzorg bij Brand. Bij water is er eigenlijk helemaal niks geregeld. Dit is historisch zo gegroeid doordat Nederland van nature al veel te maken had en heeft met water en met wateroverlast. In veel verzekeringspolissen is pure waterschade dan ook uitgesloten in de verzekering. Dit blijkt bij VvE’s en Corporaties vaak het geval te zijn. Je moet en kunt hier als VvE goed zelf voorzorgsmaatregelen voor treffen.

Als VvE kun je hier zelf actie op ondernemen door niet af te wachten tot de inspecteur van de verzekeraar de situatie heeft opgenomen maar is het in bijna alle gevallen verstandiger om direct actie te ondernemen. Water heeft eigenschap om altijd naar het laagste punt te zoeken en bij overlast is het dan ook zaak om snel en adequaat om te gaan met de lekkage. Naar mate ongewenst water langer in een appartement, kelder of garage ligt zal het water dieper in het gebouw trekken waardoor het vele malen langer kan duren voordat deze droog is.

Voor alleen waterschade is het mogelijk om een calamiteit coördinator in te schakelen om de overlast te verhelpen en de schade zoveel mogelijk in te perken.

Preventie van een calamiteit

De preventie van brand is erg lastig al heeft de stichting Salvage wel een aantal tips die u hier kunt lezen.

De preventie van toekomstig wateroverlast heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Was het vroeger nodig om een leiding te volgen door deze vrij te maken, nu is de detectie van ongewenst water mogelijk via niet destructief onderzoek. Waterophopingen kunnen nu gemeten worden zonder te breken.

Gemiddeld is binnen een woning 2 uur nodig om de lekkage exact aan te wijzen, deze eventueel te verhelpen en hierover te rapporteren. Helaas kan water zich op een aparte manier binnen een complex bewegen en kan het voorkomen dat de zichtbaarheid van een lekkage twee verdiepingen hoger ligt.

Dit is aanzienlijk goedkoper dan wanneer er gewacht wordt met het ondernemen van actie wanneer de waterschade dusdanig groot wordt dat het je pet te boven gaat.

Tip om waterschade te voorkomen

  • Draai altijd de waterkraan van de wasmachine dicht wanneer u deze niet gebruikt.
  • Controleer voor u een gat wilt boren of er geen waterleiding loopt die u kunt raken.
  • Maak de afvoerslangen van was- en vaatwasmachine zodanig vast dat ze niet uit de afvoerpijp kunnen schieten.
  • Zet tussen de kraan en de aanvoerslang van de was- en vaatwasmachine altijd een waterslot.
  • Kitrand bij douche, bad en aanrechtblad regelmatig controleren en zo nodig vervangen.

Tips voor de VvE

  • Lees je verzekeringspolis en de voorwaarden goed door
  • Zoek naar partij die je jullie calamiteitenzorg bij water kan leveren
  • Deel de gegevens van deze partij met alle appartementseigenaren zodat in het geval van een mogelijke waterschade direct contact gezocht kan worden met deze partij
Dit artikel is gesponsord door:Logo Belfor - VvE Centraal
Gerelateerde artikelen
Verduurzaming

Het belang van waterberging op daken

Productinformatie

Spraybrandblussers van Prymaxx

Het laatste nieuws wekelijks in je mailbox!

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.